هم میهن در این گزارش نوشته که شهرداری اصفهان که از دوره قبل طبق مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان موظف شده بود ۷۷۷کیلومتر مسیر دوچرخهسواری ایجاد کند، حالا با فشار بعضی اعضای شورای شهر و فشارهای بیرونی، از ماجرا پاپسکشیده و کار به جمعآوری شبانه مسیرها دوچرخهسواری رسیده است.
یافتههای هممیهن نشان میدهد این فشارها بیشتر به دلایل سیاسی و از همه مهمتر بهدلیل مخالفت با دوچرخهسواری زنان در اصفهان که در سالهای گذشته روبهگسترش بود، وجود دارد. اختلاف بین شهرداری و استانداری اصولگرا هم رسیده است؛ ششمتیرماه گذشته بود که مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان به علی قاسمزاده، شهردار اصفهان درباره جمعآوری مسیرهای دوچرخهسواری هشدار داد.
در این نامه که به دست هم میهن رسیده است، نوشته شده: «باتوجه به اهمیت حفظ و گسترش مسیرهای دوچرخهسواری در سلامت جسمی و روحی شهروندان در تکمیل ۷۷۷ کیلومتر شبکه کلی این مسیرها، دستور فرمایید ضمن تداوم در اجرای طرح و برنامهریزی برای تسریع در گسترش مسیرهای دوچرخهسواری، بهمنظور کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و {…} به تمام مناطق ابلاغ فرمایید که برچیدن و حذف هرگونه مسیر دوچرخهسواری ممنوع است، بهجز موارد خاص و با مجوز شورای ترافیک استان.»
شهرداری جدید اصفهان اما آنطور که منابع آگاه در شهرداری و مردم اصفهان به هممیهن خبر میدهند، به ایننامه توجهی نکرده و مسیرهای دوچرخهسواری، شبانه در حال جمع شدن هستند.
در همین زمینه محسن شانظری، رئیس اداره حملونقل و ترافیک منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان میگوید، یکی از دلایل مهم این تصمیم، دلایل سیاسی بهویژه دوچرخهسواری زنان در سطح شهر بوده است. تصمیمی که بهگفته او با ابلاغ بعضی نهادهای غیرشهری مانند نهاد نمازجمعه به شورای شهر اصفهان و با حمایت اعضای این شورا، عملیاتی شده است.
در عین حال محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان در گفت و گو با هم میهن، از منع دوچرخه سواری زنان حمایت کرده و گفته است: «اگر مانند چندسال پیش در اصفهان، زنان بدون حجاب، با اندام و موهای معلوم، به جلبنظر جوانان و مردان بپردازند، درست نیست که سوار دوچرخه شوند.»
اما زنان اصفهانی که بیشتر از همه سالهای گذشته، از دوسال پیش بیشتر روانه خیابانهای این شهر شدهاند به هممیهن میگویند، بالاخره بعد از سالها از گذشت خاطرهتلخ اسیدپاشی روی چند زن اصفهانی، با همه ممانعتها و هشدارها توانستند پا در رکاب دوچرخه کنند، اما با ممانعت ازسوی برخی نیروها در خیابان، توقیف دوچرخه و مدارک و حتی بازداشت روبهرو شدهاند و با رویکارآمدن دولت و شهرداری جدید، باز هم ترس اسیدپاشی به جانشان افتاده است.
طبق مصوبه شورای عالی ترافیک استان در سال ۱۳۹۹ قرار بود ۷۷۷کیلومتر مسیر ویژه، ایمن، استاندارد و پیوسته دوچرخهسواری در شهر اصفهان با دستور شهردار اصفهان در مناطق ۱۵گانه شهر اجرا شود. تا خردادماه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰کیلومتر این مسیرهای ویژه راهاندازی شد، اما بعد از انتخابات شوراهای شهر و روستا در مردادماه همان سال و رویکارآمدن تیم شهری جدید و دولت ابراهیم رئیسی، روند راهاندازی این مسیرها کند شد و حالا طبق بررسی هممیهن، بعضی از این خطوط جمعآوری شدهاند. این روزنامه تخمین زده که ۳۰کیلومتر از این مسیرها جمعآوری شدهاند.
همچنین چند زن نیز به روزنامه هم میهن گفتهاند از سال پیش تاکنون با توقیف دوچرخه و مدارک، حتی بازداشت روبهرو شدهاند.
از جمله زهرا، ۳۸ساله از تجربه برخورد برخی نیروها در خیابان با او و دوستانش گفته است: «ما یک گروه رسمی مجوزدار دوچرخهسواری بودیم زیرنظر یک باشگاه رسمی و از وزارت کشور نامه داشتیم که هیچ منعقانونیای دراینباره نداریم که زنان دوچرخهسواری نکنند. اما موتورسواری با لباس شخصی کاملا عادی جلوی ما را گرفت، با لحن بسیاربدی ما را متوقف کرد و بیسیم زد. چندنفر دیگر هم آمدند و گفتند این زنها… هستند و نباید دوچرخهسواری کنند. نامه مهرشدهای از یک نهاد داشتند و میگفتند، حکم توقیف راکبانزن را داریم. زنگ زدند، ماشین آمد و وقتی هم به نیروی انتظامی ماجرا را گفتیم، به ما گفتند نمیتوانند کاری کنند چون آنها خودمختارند.» او میگوید، از پاییز پارسال سختگیریها به دوچرخهسواری زنان بیشتر شده است.
مریم ۵۰ساله، یکی دیگر از زنانی است که برای تفریح از دوچرخههای اشتراکی استفاده می کرده و اکنون از جمع شدن ایستگاه های این دوچرخه ها خبر می دهد. بهگفته مریم، با روی کار آمدن دولت و شهرداری جدید، خیلی از دوستانش دیگر دوچرخه را کنار گذاشتهاند و نگران مساله اسیدپاشیاند.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟